• Andrea Dworkin: Prostytucja i Męska dominacja. Część II

    [Tekst za ory­gi­na­łem zawie­ra wyra­że­nia, któ­re powszech­nie są uwa­ża­ne za wul­gar­ne.] Niniej­szy arty­kuł jest w głów­nej mie­rze wystą­pie­niem, któ­re Dwor­kin zapre­zen­to­wa­ła na sym­po­zjum Michi­gan Jour­nal of Gen­der & Law zaty­tu­ło­wa­nym „Pro­sty­tu­cja: od aka­de­mii do akty­wi­zmu”, któ­re odby­ło się 31 paź­dzier­ni­ka 1992 r. w Uni­ver­si­ty of Michi­gan Law Scho­ol. Więk­szość cha­rak­te­ry­stycz­nych cech tej mowy zosta­ła zacho­wa­na, aby utrzy­mać jej…

    czy­taj dalej

  • Andrea Dworkin: Prostytucja i męska dominacja. Część I

    [Tekst za ory­gi­na­łem zawie­ra wyra­że­nia, któ­re powszech­nie są uwa­ża­ne za wul­gar­ne.] Niniej­szy arty­kuł jest w głów­nej mie­rze wystą­pie­niem, któ­re Dwor­kin zapre­zen­to­wa­ła na sym­po­zjum Michi­gan Jour­nal of Gen­der & Law zaty­tu­ło­wa­nym „Pro­sty­tu­cja: od aka­de­mii do akty­wi­zmu”, któ­re odby­ło się 31 paź­dzier­ni­ka 1992 r. w Uni­ver­si­ty of Michi­gan Law Scho­ol. Więk­szość cha­rak­te­ry­stycz­nych cech tej mowy zosta­ła zacho­wa­na, aby utrzy­mać jej…

    czy­taj dalej

  • Mit queerowej emancypacji w przemyśle seksualnym

    W ostat­nim cza­sie coraz czę­ściej podej­mo­wa­ne są sta­ra­nia mają­ce na celu zmia­nę myśle­nia o prze­my­śle sek­su­al­nym i zbu­do­wa­nie wewnątrz jego struk­tu­ry bez­piecz­nej prze­strze­ni, two­rzo­nej przez i dla osób LGBT+. U korze­ni tego zabie­gu leżą czę­sto dobre, ale opar­te na kul­tu­ro­wej naiw­no­ści i uprosz­czo­nych sche­ma­tach myśle­nia ten­den­cje. Queero­wa por­no­gra­fia – uprzed­mio­to­wie­nie pod pozo­rem eman­cy­pa­cji Tak zwa­na queero­wa por­no­gra­fia mia­ła z zało­że­nia wychodzić…

    czy­taj dalej

  • Walka socjalna to walka abolicjonistek. Podsumowanie Socjalnego Kongresu Kobiet

    Trzy dni mię­dzy dzie­sią­tym a trzy­na­stym mar­ca przed­sta­wi­ciel­ki sto­wa­rzy­sze­nia Bez spę­dzi­ły w Łodzi – mie­ście kamie­nic, włók­nia­rek, robot­ni­cze­go powsta­nia czerw­co­we­go i nie­usta­ją­cych walk loka­tor­skich oraz pra­cow­ni­czych. Z tej wła­śnie przy­czy­ny to tutaj odby­ła się tego­rocz­na, czwar­ta już edy­cja Socjal­ne­go Kon­gre­su Kobiet, na któ­ry zje­cha­ły opie­kun­ki osób z nie­peł­no­spraw­no­ścią, związ­kow­czy­nie, femi­ni­stycz­ne dzia­łacz­ki i przed­sta­wi­ciel­ki orga­ni­za­cji loka­tor­skich z całej Pol­ski. Głów­nym celem spo­tka­nia było…

    czy­taj dalej

  • Fizyczne obrażenia w prostytucji. Relacja ginekolożki

    Lia­ne Bis­sin­ger, gine­ko­loż­ka, Mona­chium 2019 Jestem gine­ko­loż­ką z wła­sną prak­ty­ką w Mona­chium, ale mię­dzy 1996 a 2000 rokiem pra­co­wa­łam w Ham­bur­gu w Cen­tral­nej Porad­ni Cho­rób Prze­no­szo­nych Dro­gą Płcio­wą, na któ­rą w skró­cie mówio­no „ZB” [od Zen­tra­le Bera­tungs­stel­le für Sexu­ell Über­trag­ba­re Erkran­kun­gen, przyp. tłum.]. Mia­ło to miej­sce przed wej­ściem w życie Usta­wy o pro­sty­tu­cji z 2002 roku i Usta­wy o ochro­nie osób upra­wia­ją­cych pro­sty­tu­cję z 2017 roku. Trze­ba przyznać,…

    czy­taj dalej

  • Deepfake i sztuczna inteligencja. O tym jak postęp technologiczny sprzyja nowym formom opresji kobiet

    Temat deepfake’ów poja­wił się w prze­strze­ni publicz­nej już kil­ka lat temu. Sam ter­min „deep­fa­ke” pocho­dzi od nazwy użyt­kow­ni­ka witry­ny, któ­ry w 2017 roku zaczął umiesz­czać w sie­ci tre­ści por­no­gra­ficz­ne zma­ni­pu­lo­wa­ne w taki spo­sób, aby zna­la­zły się tam wize­run­ki zna­nych z show-biz­ne­su kobiet.

    czy­taj dalej

  • Pornografia i handel ludźmi. Odkrywanie powiązań

    W latach 70. i 80. femi­nist­ki dowo­dzi­ły, że nie moż­na oddzie­lić pro­sty­tu­cji od por­no­gra­fii lub – jak to z cha­rak­te­ry­stycz­ną dla sie­bie bły­sko­tli­wo­ścią uję­ła Andrea Dwor­kin – „por­no­gra­fia to pro­sty­tu­cja z włą­czo­ną kame­rą” [1]. W kolej­nych deka­dach poja­wi­ły się jed­nak teo­re­tycz­ne i poli­tycz­ne pró­by oddzie­le­nia por­no­gra­fii od pro­sty­tu­cji, co odbi­ło się nega­tyw­nie na jako­ści ana­liz zarów­no zja­wi­ska por­no­gra­fii, jak i prostytucji.…

    czy­taj dalej

  • Przemoc domowa, sporty masowe i maczyzm: co je łączy?

    „It’s coming home” (pol. „Wra­ca do domu”) – tak brzmi wers z bry­tyj­skiej pio­sen­ki „Three Lions” zespo­łu the Light­ning Seeds z 1996 roku. Chwy­tli­wa przy­śpiew­ka począt­ko­wo mia­ła odno­sić się do mistrzostw świa­ta w pił­ce noż­nej, któ­rych gospo­da­rzem była wte­dy Anglia. Jak śpie­wa­ją dalej twór­cy – „Football’s coming home” (pol. „Pił­ka noż­na wra­ca do domu”). Tekst nawią­zu­je do historii…

    czy­taj dalej